Juuso Voltti
Olen toiminut teatterimusiikin säveltäjänä ja äänisuunnittelijana jo yli 25 vuoden ajan.
Olen valmistunut Teatterikorkeakoulusta äänisuunnittelijaksi 2002 ja säveltäjäksi Eesti Muusikaakadeemiasta 2005.
Tällä sivulla voit tutustua töihini ja lukea lisää lähestymistavastani teatterimusiikin estetiikkaan.
Teatteritöiden ohessa tarjoan myös
aikuisten tunnetaitojen valmennusta.
Juuso Voltti
Olen toiminut teatterimusiikin säveltäjänä ja äänisuunnittelijana jo yli 25 vuoden ajan.
Olen valmistunut Teatterikorkeakoulusta äänisuunnittelijaksi 2002 ja säveltäjäksi Eesti Muusikaakadeemiasta 2005.
Tällä sivulla voit tutustua töihini ja lukea lisää lähestymistavastani teatterimusiikin estetiikkaan.
Juuso Voltti
Olen toiminut teatterimusiikin säveltäjänä ja äänisuunnittelijana jo yli 25 vuoden ajan.
Olen valmistunut Teatterikorkeakoulusta äänisuunnittelijaksi 2002 ja säveltäjäksi Eesti Muusikaakadeemiasta 2005.
Tällä sivulla voit tutustua töihini ja lukea lisää lähestymistavastani teatterimusiikin estetiikkaan.
Portfolio / Curriculum Vitae
Kirjalliset työt
2002 Musiikin käyttö puheteatterissa -tutkielma, Teak / VÄS, maisterin tutkinnon lopputyö
Lataa PDF klikkaamalla kuvaa.
Orkesteriteokset
2005 Sarastus – teos sinfoniaorkesterille, Eesti Muusikaakadeemia, sävellyksen koulutusohjelman lopputyö
Viimeaikaisia teatteriproduktioita
Laulujoutsen
Aurinkoteatterin ja Kansallisteatterin yhteistuotanto.
Esitykset Suurella näyttämöllä 17.4.–8.5.2024
Käsikirjoitus ja ohjaus: Juha Mustanoja
Laulujoutsen karibialla:
"Laulujoutsen on balladi, se kertoo tarinaa vähintäänkin yhtä paljon Juuso Voltin musiikilla kuin muulla näyttämötoiminnalla. – – Jumalaista musiikkia – Palestrinan Paavi Marcelluksen messua kuusiäänisesti. Tällaiset moniäänisen kauneuden hätkähdykset, surumielisyyden demonin saattelemana tuottavat affektiivisen oivalluksen taiteen merkityksestä, ikään kuin yhteisö edes hetkisen on aggressiivisista tuntemuksista ja pyrkimyksistä vapaa ja voi antautua äänten moninaisuudelle melankoliaan ja surumielisyydelle mutta myös alennukselle."
Hanna Helavuori
hannahelavuori.com 22.4.2024
“Niklas Häggblom on tarinansa näköinen kertoja esitystä johdattelevana ”balladeerina”, joka kommentoi tapahtumia Joutsenlampi-baletin dramaattisten sävelten siivin ja alleviivaa elämän olevan pelkkää päättymätöntä joutsenlaulua..”
Lauri Meri
Helsingin Sanomat 19.4.2024
“Poikkeuksellisen laadukasta esityksessä on sen sijaan musiikki. Siitä on annettava kiitosta säveltäjä Juuso Voltille, laulunopetuksesta ja taustalaulusta vastanneelle Mari Kätkälle sekä tietysti laulaville ja soittaville esiintyjille. Viimeinen laulu soi niin hienosti, että melkein tulen antaneeksi anteeksi osan esityksen heikkoudesta."
Seppo Kivimäki
Teatterin Kummitus -blogi 19.4.2024
“Laulujoutsen med sina spektakulära projicerade animationer och stora sångnummer bjuder på både guldkorn och slapp satir.”
Isabella Rothberg
Hufvudstadsbladet 19.4.2024
“Aurinkoteatteri tunnetaan esityksistä, jotka ovat taatusti erilaisia kuin perinteinen näyttämötaide. Laulujoutsen ei ole poikkeus. Näyttämön valtaa kahlehtimaton fantasia, jatkuvien yllätysten ilotulitus.”
Jouko Grönholm
Turun Sanomat 18.4.2024
2023 Peijaiset - eli kuinka valvoa
Esitykset Oulunkylän kirkossa 27.–29.11.2023
Haavekollektiivi: Unna Kitti, Elina Kivioja, Lotta Vaattovaara
Peijaisten bileet:
Katsojapalautetta:
- "Olipa hieno esitys, koskettava, hauska ja just sopivan vinksahtanut!"
2023 Nimeni on Bröyer
Esitykset Hakasalmen huvilassa 10.5.–21.5.2023
Käsikirjoitus: Hanna Ojala ja Aija Pahkala
Ohjaus: Hanna Ojala
Esitys käsitteli koreografi Martta Bröyerin elämää ja taidekäsitystä. Hänen teoksiaan pidettiin yleisesti karuina ja groteskeina. Se mikä 1920-luvulla oli karua ja groteskia, ei kuitenkaan nykypäivän katsojalle tuntuisi juuri miltään. Esityksen ääni- ja musiikkikerronnan haasteena oli siis saada nykypäivän katsojalle kokemus tuosta maailmasta ja alkukantaisesta ilmaisusta.
Karun tanssimusiikin lisäksi esityksessä oli paljon kohtauksia, joissa kuvattiin Bröyerin ihmissuhteita ja elämää. Näitä varten tarvittiin monenlaista muuta musiikkia.
Impressionismipiano:
Acid Jazz:
Yhteen kohtaukseen ohjaaja tilasi Jamiroquain tyylistä fiilistä.
Eteeristä ja sovinnaista:
Bröyerin uran alkuvaiheita kuvaavaa tanssia varten taas tarvittiin jotain "eteeristä ja sovinnaista". Musiikin piti samalla hieman enteillä tuota tulevaa rajumpaa tyyliä.
"Hakasalmen huvilassa nähdään esitys, joka on mitä parhainta historian elävöittämistä."
* * * *
Lauri Meri
Helsingin Sanomat 11.5.2023
2023 Pikkuveli – Väikevend
Esitykset KokoTeatterissa 4.–16.4.2023
Käsikirjoitus: Riku Korhonen
Ohjauksen konsultointi: Samuli Reunanen
Teema:
Äänitraileri:
2023 Poikakoodi – Jyväskylän kaupunginteatteri
Esitykset Jyväskylän kaupunginteatterissa 11.02.–11.05.2023.
Käsikirjoitus: Kati Kaartinen
Ohjaus: Anssi Valtonen
Poikakoodi -teema:
Otteita katsojapalautteesta:
- "Näyttelijöiltä hienoa työtä! Ja valo- ja äänisuunnitteluun isot pisteet, upeaa työtä."
- "Valo- ja äänisuunnittelu hyvä, kerrassaan huippua!"
- "Viime vuosina ei ole kaupunginteatterin ohjelmisto iskenyt, mutta tämä iski!"
2022 Tango sateessa – Jyväskylän kaupunginteatteri
Käsikirjoitus: Anneli Kanto
Ohjaus: Heini Tola
Tango sateessa -teema:
Tango sateessa – Pizzicato:
Sua liehittelen – Mieskuoro:
Sanoitus: Liisa Amperla & Juuso Voltti
Näytelmässä toinen roolihenkilöistä laulaa mieskuorossa. Yritimme löytää sopivaa kappaletta kohtaukseen, jossa kuoro esiintyy kirkkokonsertissa. Kun emme löytäneet sopivaa, kirjoitin itse. Käytettävissämme ei myöskään ollut mieskuoroa, joten tein sen virtuaalisesti. Esityksessä toinen näyttelijöistä laulaa tämän taustanauhan päälle, jolloin vaikutelma on vakuuttavampi kuin kuunnellessa pelkkää taustanauhaa.
Käytin esityksessä paljon taustalla hiljaa soivia ambiensseja. Tässä muutamia näytteitä musiikeista, jotka esityksessä elävät huomaamattomasti esityksen mukana.
Yhdistelmä yllä olevista:
"Näytelmän lyyrinen pintakerros – liike, rytmi, musiikki, sanojen ja kuvien estetiikka – on tanssillisen kepeänä huikean kaunis, kohtausten elämänmakuinen realismi kouraisevan totta ja tekstin pohja, sanoma, täynnä kypsää viisautta, jonka jokainen lopulta oppii vain itse elämää kokemalla."
Jorma Pollari
Keskisuomalainen 2.9.2022
2022 Äiti ja Gorilla / 2023 Mamma och Gorillan – Universum
Käsikirjoitus: Juha Mustanoja
Ohjaus: Juha Mustanoja
Esityksessä on paljon mehiläisiä ja kimalaisia. Sain ajatuksen, että Kimalaisen lento -kappaleen melodian voisi "soittaa" oikeilla kimalaisten äänillä. Ensin yritin ladata sämplerin täyteen erilaisia surinoita ja lisäsin niihin syntetisaattorilla tehtyjä pärinöitä. Mikään ei toiminut. Lopulta keksin käyttää autotunea ja laittaa oikeat kimalaiset "laulamaan" melodia. Lopputuloksen voi kuunnelta alta.
Kimalaisen lento:
Bongo:
Pörrin mielentila:
Lopputanssi:
"Tähän näyttämöajatteluun kuuluu olennaisena osana Juuso Voltin sävellys ja äänisuunnittelu. Siellä mehiläisten surina uhkaa halkaista pään, siellä mielentilat ovat äänessä, siellä soi villi vapaus. Ja ah, niin koskettavia ovat Miko Kivisen ja Sonja Silvanderin tanssikoreografiat."
Hanna Helavuori
hannahelavuori.com 30.6.2022
2022 Jackpot – Karanteeniteatteri
Jackpot oli Suomen ensimmäinen varta vasten striimattavaksi suunniteltu esitys. Esityksessä yleisö pääsi valitsemaan tarinan kulun äänestämällä eri vaihtoehdoista. Olin itsekin yllättynyt miten vahvasti äänestysmahdollisuus lisäsi livenä tapahtuvan esityksen tuntua.
Käsikirjoitus: Tatu Mönttinen
Ohjaus: työryhmä
Unelmien kasino:
Sanat: Tatu Mönttinen; Sävellys ja tuotanto: Juuso Voltti
Jotta esityksen musiikkikerronnasta syntyi ehyt kokonaisuuden, sävelsin myös muun esityksen musiikin pohjautuen teemoihin, jotka tulivat tutuiksi jo yllä olevassa Unelmien kasino -kappaleessa.
Eskon teema:
"Jackpot on aito ja riisuttu todellisuus rahapeliriippuvuudesta, joka herättää toivoa. Se saa temmattua katsojansa mukaansa pohtimaan peliriippuvuuden matkaa yhdessä vuorovaikutteisesti näyttelijän kanssa suoraan omalta kotisohvaltasi."
Pelirajaton
pelirajaton.fi 7.4.2022
2018 Atlantis – Aurinkoteatteri & Kansallisteatteri
Käsikirjoitus ja laulujen sanoitukset: Juha Mustanoja
Ohjaus: Juha Mustanoja
Sävellys, laulujen sovitukset ja musiikkien toteutus: Juuso Voltti
Rumpumarssi – Bolero:
Sävellys: Maurice Ravel
Muistatko mua Sooria Mooria:
Sävellys: Juuso Voltti (Sooria Moorian teema), Marc-Antoine Charpentier (Te Deum)
Istanbulero:
Maurice Ravelin teeman pohjalta säveltänyt Juuso Voltti
Oodi napalmille – An den schönen blauen Donau:
Sävellys: Johann Strauss nuorempi
Tieteen riemuvoitto – Also sprach Zarathustra:
Sävellys: Richard Strauss, John Williams
Peikkojen hautajaismarssi – Peer Gynt:
Sävellys: Edvard Grieg, John Williams
Oodi tieteelle – Te Deum:
Sävellys: Marc-Antoine Charpentier
Esitys katsottavissa kokonaisuudessaan Vimeossa:
Näytös 1/2 – https://vimeo.com/271767492
Näytös 2/2 – https://vimeo.com/271778325
"Maailman teatteritaiteen muotoa ja sisältöä ravistuttavia ja rikastuttavia onnistuneita poikkeuksia saa kokea aniharvoin. – – Siksi Aurinkoteatteri ja sen rohkean omailmeinen, jatkuvasti eri tuotantotöissään sisällöllisesti ja tyylillisesti uusiutuva, tinkimätön ilmaisu on nopeasti tuotava niin suomalaisyleisön kuin teatteritaiteen ammattilaisten tietoisuuteen ja vietävä kansainvälisille teatteriestradeille. – – Yhteismenon takeeksi boleroinen musiikki, straussiset valssit ja monista filmeistä lainatut sävelaiheet sekä koko teatterin lavastevisionäärinen loisto ja toimivuus toteutuvat aivan poikkeuksellisen upeasti.”
Tarmo Virtanen
Lahen uutisia 20.4.2018
“Hypnoottista. – – Meno on niin absurdia, että katsoja on aivan hervoton sekä nauramisesta, että monttu auki ihmetyksestä; näinkin voi teatteria tehdä! – – Välillä meno on kuin rokkikonsertissa!”
Katri
Paljon melua teatterista -blogi 28.4.2018
“Putkiaivoisten kääpiöiden pyörimistä ja höpöttelyä ei voinut katsoa hymyilemättä. Alun rumpukoreografia Boleron tahtiin oli mahtava. Voisin kuvitella pelkästään tätä harjoitellessa kuluneen jokunen tunti.”
Aina eturivissä -blogi 24.4.2018
“Jos teatterissa voisi syntya kulttiesityksiä, Aurinkoteatterin ja Kansallisteatterin yhteistuotanto ”Atlantiksella” olisi kaikki edellytykset sellaiseksi. Sen esittämistavassa, hahmoissa, värikkäässä ylöspanossa ja musiikissa on kaikkea sitä, joista kulttijutut syntyvät. – – Juuso Voltti on säveltänyt muutamia lauluja ja lisäksi sovittanut klassisesta sävellysaarteistosta aika huimia muunnelmia lähtien Ravelin Bolerosta, joka tulee tässä esityksessä hyvin tutuksi kääpiöiden rumpumarssina. Ja
on siellä Straussin Zarathustraa ja Griegin Peer Gyntiä ja Tähtien sodan teemaakin, mikä kaikki tällaiseen fantasiaviritykseen hyvin passaa.”
Rolf Bamberg
Demokraatti 20.4.2018
“De pompösa sångerna ger det hela en komiskt högtidlig prägel, och i den sista sången Oodi tieteelle blir budskapet mer än tydligt: kunskap är viktigast av allt och alla har rätt till den."
Sonja Mäkelä
Hufvudstadbladet 14.4.2018
“Kansallisessa teatterissa on tilaa, tekniikkaa ja osaamista. Tähän yhdistettynä Aurinkoteatterin rohkea, kantaa ottava sisältö tuottaa suorastaan maagisen katsojakokemuksen. En ole aikaisemmin kuullut ihastuneita vihellyksiä Kansallisteatterissa. – – Heidän päristämänsä ja marssimansa Maurice Ravelin Bolero on aivan hervoton.”
Sirpa Puhakka
Kansan uutiset 21.4.2018
“Muutkin näyttelijät saavat käyttää kaiken osaamisensa, sillä Atlantiksessa on paljon näyttävää liikekoreografiaa sekä laulua ja musiikkia. Musiikki ei ole vain musiikkia, vaan sen käytöllä avataan kulttuurin kehitystä ja päädytään Star Warsin avulla viihteen mustavalkoiseen hyvä-paha-asetelmaan.”
Anni Saari
Keskipohjanmaa 14.4.2018
“Myös musiikilla on suuri merkitys esityksessä. Jokainen kappalevalinta Tähtien sodasta Peer Gyntiin antaa lisäväriä kerrontaan. Prologissa Boleron tahtiin hypnoottisesti rummuttavat kääpiöt virittävät yleisön heti oikeaan tunnelmaan.”
Frida Maria Pessi
Turun Sanomat 15.4.2018
Lauluja
Kaikissa kappaleissa sävellys, sovitus ja tuotanto: Juuso Voltti
Vastaatko sanoistasi? – Teatteri Imatra:
Omistus:
Sanat: Lassi Nummi, Laulu: Kolina Seppälä, Alun runon esitys: Pertti Sveholm
Tattilaulu:
Sanat: Lassi Nummi, Laulu: Kolina Seppälä
Trubaduurin kujelaulu:
Sanat: Lassi Nummi, Laulu: Joe-Poika Lehtinen
Polku – Gnab Collective:
En kulje mä muiden luo:
Sanat: Kaija Pakarinen, Laulu: Cécile Orblin
Esityksessä soitin musiikit livenä kitaralla, mukaan lukien tässä kuultavat jousitaustat. Käytin järjestelmää, jossa ohjelma tunnisti soittamani bassosävelet, muutin ne midi-nuoteiksi ja ohjasin niillä syntetisaattoria. Valitsin mitä soittimia missäkin kohtaa biisiä soi käyttämällä jalkapedaalia.
Muita biisejä ja demoja vuosien varrelta:
A Fling With My Wife:
Sanat: Juuso Voltti, Laulu: David Saylor
Rannalle taas:
Sanoitus ja sävellys: Juha Pekka Tapani Heikkinen & Juuso Voltti, Laulu: Juha Pekka. Tapani Heikkinen
Kiss Me Now:
Sanat: Juuso Voltti, Laulu: Marvi Vallaste
Not My First Rodeo:
Sanat: Carroll Kiphen, Sävellys, sovitus ja tuotanto: Andrea Stanley, Ron Sorenson, Juuso Voltti
It's You:
Sanat: Brenda Lynn Carter
Curriculum Vitae
PDF-muotoisen CV:n voi ladata tästä: Ansioluettelo – Juuso Voltti
Teatteriproduktioita:
2024 Aurinkoteatteri & Kansallisteatteri: Laulujoutsen, ohj. Juha Mustanoja (sävellys)
2023 Jyväskylän kaupunginteatteri: Poikakoodi, ohj. Anssi Valtonen (sävellys ja äänisuunnittelu)
2023 Hanna Ojala ja työryhmä: Nimeni on Bröyer, ohj. Hanna Ojala (sävellys ja äänisuunnittelu)
2023 Haavekollektiivi: Peijaiset - eli kuinka valvoa (sävellys ja äänisuunnittelu)
2023 Riku Korhonen ja työryhmä: Pikkuveli – Väikevend, ohj. Samuli Reunanen (sävellys ja äänis.)
2022-23 Universum: Äiti ja gorilla / Mamma och Gorillan, ohj. Juha Mustanoja (sävellys ja äänis.)
2022 Jyväskylän kaupunginteatteri / ohj. Heini Tola: Tango sateessa (sävellys, äänisuunnittelu)
2022 Karanteeniteatteri / Tatu Mönttinen: Jackpot – Tarina peliriippuvuudesta (sävellys, äänisuunnittelu)
2022 Teatteri Avoimet Ovet / ohj. Hanna Kirjavainen: Marian tunnustus (äänisuunnittelu)
2021 Teatteri Avoimet Ovet / ohj. Hanna Kirjavainen: Open Road Show (sävellys, äänisuunnittelu)
2018 Aurinkoteatteri & Kansallisteatteri / Juha Mustanoja: Atlantis (sävellys, laulujen sovitukset)
2018 Teatteri Avoimet Ovet / Minna Canth: Papin perhe, ohj. Heini Tola (äänisuunnittelu)
2018 Karanteeniteatteri / Tatu Mönttinen: Matti Nykänen – Hyppy sumuun (äänisuunnittelu)
2015 Aurinkoteatteri / Juha Mustanoja: Maa-Tuska (sävellys, laulujen sovitukset)
2015 Oblivia / Annika Tudeer & Timo Fredrikson: Annikas Sacre (sävellys)
2015 Oblivia / Annika Tudeer: Annika gör Svansjön (äänisuunnittelu, musiikkien sovitus)
2014 Gnab Collective: Polku (sävellys)
2012-16 Oblivia: Museum of Postmodern Art (Viisiosaisen teossarjan sävellys ja äänisuunnittelu):
MOPMA 2012, Super B 2013, Ka-Boom 2014, The Rave 2015, Do be do 2016
2012 Universum / Juha Mustanoja: Tontut vs Vikingarna (sävellys, äänisuunnittelu, laulujen sovitukset)
2011-14 Via Crucis: ohj. Mikko Lammi (äänisuunnittelu)
2010 Aurinkoteatteri & Kiasma-teatteri: Kauniiden unien joella (äänisuunnittelu, laulujen sovitukset)
2008, 2009 & 2010 Oblivia: Entertainment Island -trilogia (sävellys, äänisuunnittelu)
2009 & 2010 Via Crucis: ohj. Miira Sippola (sävellys, äänisuunnittelu)
2008 ÅST & Klockriketeatern / Mark Ravenhill: Product, ohj. Dan Henriksson (sävellys, äänisuunnittelu)
2008 Psykkis-teatteri / Jussi Kylätasku: Haapoja, ohj. Helena Pavloff (sävellys, äänisuunnittelu)
2007 Kansallisteatteri / Sofi Oksanen: Puhdistus, ohj. Mika Myllyaho (sävellys)
2006 Aurinkoteatteri / Juha Mustanoja: Dementia, ohj. Juha Mustanoja (äänisuunnittelu)
2000 Teatteri Imatra / Lassi Nummi: Vastaatko sanoistasi?, ohj. Ilari Nummi (sävellys, äänisuunnittelu)
1999 Ryhmäteatteri / Oliver Bukowski: Tokioon Menossa, ohj. Mika Myllyaho (sävellys, äänisuunnittelu)
1998 Ryhmäteatteri / Anton Tšehov: Vanja-eno, ohj. Esa Leskinen (äänisuunnittelu)
Palkinnot:
Aurinkoteatteri: Maa-Tuska, Thalia-palkinto 2017
Oblivia: Company or collective of the year – Tanz Jahrbuch 2011
Teater 90° & Sirius Teatern: Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika, Hangö Teaterträff Antonia-priset 2008
Yhteystiedot
info@juusovoltti.fi
0505251456